Meer bewegen als oudere? Zo start u

Beweging voor ouderen: vitaal en actief ouder worden

We willen allemaal oud worden zonder ons oud te voelen, want ouderdom gaat gepaard met vergeetachtigheid, snelle vermoeidheid, verminderde flexibiliteit en diverse pijntjes. Het is dus essentieel om hier tijd aandacht aan te besteden. Daarom is het advies: blijf bewegen. Hier leest u waarom.

Waarom is bewegen belangrijk voor ouderen?

Bewegen is cruciaal voor ouderen, ongeacht leeftijd. Met beweging blijft u langer zelfstandig en verkleint u het risico op botbreuken en chronische aandoeningen. Studies tonen steeds meer bewijs dat bewegen ook gunstig is voor het geheugen en kan helpen bij het voorkomen van dementie.

  • Betere mobiliteit: ouder worden gaat vaak gepaard met verlies van mobiliteit en flexibiliteit, maar beweging kan dit verbeteren door spieren te versterken en gewrichten flexibeler te maken. Handig tijdens de dagelijkse activiteiten zoals het tillen van boodschappentassen of opstaan uit een stoel.
  • Verminderend risico op chronische ziekten: ouderen lopen doorgaans een hoger risico op chronische aandoeningen zoals diabetes, hart- en vaatziekten. Beweging kan dit risico verlagen of zelfs helpen bij het beheersen van symptomen bij mensen die al aan deze aandoeningen lijden.
  • Sterkere botten: naarmate men ouder wordt kan botdichtheid afnemen. Dit leidt tot een verhoogd risico op breuken en osteoporose. Beweging kan helpen bij het versterken van de botten en het verminderen van het risico op fracturen.
  • Verbeterde cardiovasculaire gezondheid: ouderen hebben doorgaans een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en beroertes. Beweging kan bijdragen aan het verbeteren van de cardiovasculaire gezondheid, wat het risico op deze aandoeningen kan verminderen.

Hoeveel moeten ouderen bewegen?

Ouderen dienen wekelijks zo’n 150 minuten actief te zijn. Dit mag natuurlijk verdeeld zijn over meerdere dagen. Maar actief zijn voor ouderen is iets anders dan actief zijn voor jongeren. Een stukje wandelen, fietsen, zwemmen of zelfs huishoudelijke taken verrichten is vaak al intensief genoeg. Het is wel belangrijk dat u de inspanning voldoende voelt. Dit kunt u ‘controleren’ als u voelt dat uw hartslag en lichaamstemperatuur stijgen.

Door regelmatig op deze manier te bewegen, verbetert u uw conditie en verlaagt u het risico op ziekten. Als u hier twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten én balansoefeningen aan toevoegt, kunt u spierverlies en botontkalking beperken. Doe wel voorzichtig! U bent niet meer zo jong, dus de kans op blessures is groter. Het raadplegen van een professional is daarom altijd aan te raden.

Tips om te beginnen met bewegen

Wandel samen in de tuin of de buurt

Ouderen kunnen samen wandelen, zelfs als mobiliteit een uitdaging is, met hulpmiddelen zoals rollators of stoelen. Zoek eens een leuk park in de buurt op waar u kunt wandelen, ontspannen en geniet van de natuur.

Doe stoelyoga in een groep

Stoelyoga onder begeleiding wordt steeds populairder. Deze vorm van yoga is geschikt voor elk niveau en richt zich op het versoepelen van het lichaam, met subtiele rek- en strekoefeningen. Door beweging, concentratie en ademhaling te combineren, verbetert de doorbloeding en flexibiliteit.

Beweeg op muziek en haal herinneringen op

Muziek en dans gaan hand in hand en bieden een leuke manier om in beweging te blijven. Als de benen minder meewerken, is zittend dansen een goed alternatief. Zo kunnen alle deelnemers op hun eigen tempo meebewegen. Zo kunnen alle deelnemers op hun eigen tempo meebewegen.

Ga tuinieren

Tuinieren kent veel voordelen voor senioren en heeft daarnaast therapeutische waarde. Het is een aangename vorm van beweging die ongemerkt plaatsvindt. Toch omvat tuinieren veel verschillende activiteiten zoals bukken, tillen en wandelen. Deze vormen van beweging dragen weer bij aan mobiliteit, flexibiliteit en kracht.

Kies voor een actief leven op oudere leeftijd

Ouder worden zonder de negatieve aspecten van ouderdom te ervaren? Dat is wat we allemaal wel willen. Gelukkig hebben we een deel hiervan zelf in de hand. Beweging speelt een essentiële rol. Weet u niet hoe u moet beginnen? Neem eens contact op met Aafje. We helpen u graag verder.

Fietsen met Allemaal Aafje Oefeningen en spellen voor een actieve oude dag
Cookies op Allemaal Aafje Ontmoeten
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.